måndag 31 december 2012

Livets år 2012

Ja vad hittar man för foto som kan sammanfatta detta år 2012, livets år... Det får bli ett hjärta hittat på en av många skogspromenader. Hård sten i mjuk mossa. För det har varit ett hårt år men även ett år med mycket kärlek.
Detta år har varit allt annat än en gråskala. Det har pendlat rejält i färgpaletten. Svart, vitt, grönt och rött...
Året började i svartaste svart i form av svår sjukdom. En tid att minnas med blandade känslor... Då det värsta var över, åtminstone för den här gången, vandrade jag in i ett vilsamt vitt där jag vilade och förundrades över min lycka. Där tacksamheten fanns för de verkliga vännerna o släkten som fanns för mej under sjukdomstiden men också en ödmjukhet för varje dag i livet.
Under många gröna dagar, då krafter samlades i skogens sällskap, började tankar klarna: Klart att jag skall fira att jag fyller 50 år! Jag vill skriva! Och fotografera!
Och kalasat har jag gjort. Tack till er alla som kom!
Skrivit har jag gjort! 57 dikter publicerade på poeter.se och över 3000 läsare.
Fotograferat har jag också gjort. Mest hjärtan får väl erkännas. Stenhjärtan, snöhjärtan, mosshjärtan, kristallhjärtan... Hjärtan i olika färger. Även röda hjärtan har kommit från oväntat håll.
Men mest har jag levt!
Ett år av många tankar, som lärt mej att tänka två gånger... Gör jag detta av gammal vana, eller vill jag verkligen göra detta... Gör så ni också, tänk två gånger...
Inför det nya året har jag också många tankar och en del planer. Till dem återkommer jag senare.
Jag önskar er alla ett nytt år fullt av fäger!

4 kommentarer:

  1. Så kloka ord Gunilla! Ord som oftast finns där bakom knuten när man har det tufft, tuffare än vanligt. Märkligt nog så är det oftast vid motgångar av något slag som man sätter sig ner och inser hur skört allting är, hur liten man är men ändå inte. Det finns så mycket kraft i livet.
    Jag är glad för din skull, jag är glad för min skull att få vara en del av ditt liv så här. Det berikar mycket. Tack säger jag!
    Och jag har också kommit till en punkt i min tillvaro där jag tänker tänka till två gånger innan jag gör någonting. Det känns skönt
    Önskar ett kärleksfullt, friskt nytt år 2013!

    Karinkram

    SvaraRadera
  2. Ja, det er nok lurt å tenke igjennom hva man bruker tiden sin på.
    Ønsker deg et riktig godt nytt år! :O)

    SvaraRadera
  3. Ett lyckligt år 2013 önskar jag till dig Gunilla! Ditt skrivande är helt fantastiskt och jag har en känsla att det finns fina färggranna överraskningar till dig, för dig och med dig också i år:)Minna

    SvaraRadera