lördag 4 augusti 2012

Skörden...


När dagarna ägnas åt att ta tillvara ett överflöd av goda vitaminrika bär finns också tid till eftertanke. Här står jag, dag efter dag, och saftar, syltar, fryser in blåbär, vinbär, krusbär, hallon... Det finns så mycket att ta tillvara i trädgården och skogen att tiden inte räcker till. Samtidigt sitter en kvinna i Tanzania och gräver efter rötter för att hennes barn ska få något att äta. Man önskar det vore jämnare fördelat här i världen. Men nu är det som det är, och då kan man ju fundera på hur man kan hjälpa de som har det sämre ställt. Därför tycker jag du ska ta en titt på www.afrika.ax! Där finns alternativ för varje plånbok. En get, ett barns skolgång, en säck majs, en symaskin eller helt enkelt ett bidrag från dej till en medmänniska. Själv har jag ett projekt på gång. Ett hemligt sådant:)

Fotot av kvinnan är taget av Gotte Stenroos och visas med hans tillåtelse.

4 kommentarer:

  1. Så där brukar mina tankar också vandra när jag tar tillvara allt som vi har i överflöd, så mycket att man inte hinner med alls.
    Skall titta in på www. afrika. ax.
    Tack för att du påminner nu och då.
    Ha det gott med ditt hemliga projekt!

    Karin

    SvaraRadera
  2. Ja det är en kluven syssla detta med skördandet. Ryggen värken medan munnen ler:) Mer information om Top Secret nån gång nästa år...:)

    SvaraRadera
  3. Det är egentligen ett elände att vara människa. Åtminstone om man är en sån med samvete. Fast av den andra sorten finns det i vår del av världen ett överflöd, precis som av svamp och bär. Och i många fall är det dessvärre så att god tillgång går hand i hand med egoism. "Mycket vill ha mer", du vet.

    Sen blev man ju lite nyfiken på vad det är för projekt du har hittat på nu ...

    SvaraRadera
  4. Ett elände är det att vara tänkande människa. Eftersom jag är i säljartagen kanske jag kunde sälja bort lite samvete till såna som inte var med den dagen det delades ut... Men å andra sidan är dom väl knappast intresserade, så jag får väl bära runt på det ett tag till. Men tungt är det vissa dagar. Även om jag nu förlustar mej i krusbärsbuskarna. Vinterförrådet växer. Top Secret är allt annat än egoistiskt:))

    SvaraRadera