lördag 12 februari 2011

Åland - Arktis




Varje gång jag köper en bok (det händer inte så ofta) blir det en om isbjörnar. Senaste tillskottet heter "Värld av is - ett hotat Arktis" av Mireille De La Lez. Jag förstår inte hur jag kan vara så intresserad av Arktis och samtidigt avsky den åländska snöstormen och ishalkan. Delvis är det väl dom fantastiska naturfotona som illustrerar dessa böcker. Jag vill absolut till Svalbard och se detta med egna ögon. Snön har jag sett tillräckligt av hemma men isbjörnarna och fjällrävarna lyser med sin frånvaro. Visst är det underbara foton!
Samtliga foton tagna av "Årets naturfotograf 2009": Mireille De La Lez


4 kommentarer:

  1. Underbara bilder och isbjörnar är fascinerande. Svalbard lär vara sagolikt spännande och vackert. Jag far gärna dit jag också.
    Nu skiner solen i Geta!

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem Karin! Antar att du haft lite varmare på din resa:-)

    SvaraRadera
  3. God morgon! Det måste vara årets kallaste på Åland så att du får en liten känsla av Svalbard. Visste du att väninnan som har dina gardiner i köket har varit där. Ni kunde kommuniceras inför din resa;) Om jag kommer ihåg rätt var det ganska svart där på sommaren men du tänker resa alltså på vinter. Hur är det med dina färdigheter att skjuta?

    SvaraRadera
  4. Jo du Minna, skjuta kan jag, men aldrig på nåt levande. Tyvärr kostar resorna till Svalbard en mindre förmögenhet:-(

    SvaraRadera