söndag 22 maj 2011

Det lönnar sig







Stora stolta lönnar har jag inpå husknuten. Dom verkar trivas här. Och vackra är dom både sommar- och hösttid. Små babylönnar dyker upp på alla möjliga och omöjliga ställen, så vi har framtiden tryggad. Dessvärre verkar getingar också gilla lönnar, eller åtminstone lönnblomstren. Visst tycker jag om djur, men getingar... Nja. Om jag skulle sälja lite smålönnar så kunde det bli riktigt lön(n)samt! Eller ni kanske vill getting a geting? Jag delar så gärna med mej:-)

4 kommentarer:

  1. Nja, getingarna får du nog ha för dig själv, så hjärtansgärna. Här jagas de ut ur brödbutiken...tidigt i år?
    Det lär vara ett riktigt lönnsamt år i år. Även hos oss har jag, hemska människa, dragit upp mängder av de små lönnbebisarna ur jorden, så stickor och strån har rykt.

    SvaraRadera
  2. Första bilden är riktigt vacker. Jag gillar lönnar också, kanske för att det fanns en hos mormor och det var skönt att leka med klyvfrukter där omkring i skuggan. Där fanns det också ofta ett getingbo i skorstenen. Nej, inga babylönnar för mig, jag har tyvärr ingen trädgård.

    SvaraRadera
  3. Då får jag väl fortsätta min nya hobby med lönnodlingen och getingarna verkar ju trivas här dom med. Getingar gillar väl sånt som är sött:-) Sånt är livet.

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Pettas, att det nog är ett sällsynt gynnsamt lönnår i år. Vid det här laget har jag säkerligen ryckt upp närmare tusentalet små illbattingar, som slagit rot precis överallt på gården. Addera sedan den dryga miljon av körsbärsskott som också villigt växer i gräsmattor och rabatter, så blir det en inte föraktlig plantage man har!

    Getingarna ÄR i farten osedvanligt tidigt i år, det är säkert! Här knapras det hej vilt på mina utomhusmöbler och idag upptäckte jag att de t.o.m. börjat tugga i sig konsolerna som bär upp taket ovanför entrén :o/

    SvaraRadera