måndag 17 juni 2013

Ett hus av kärlek

En av dessa dagar, då jag vill att du läser med eftertanke. Ta dej tid, snälla.
Kanske är det någon av er som minns att jag haft projekt på gång i Tanzania, Dongobesh. Nu kan jag avslöja vad det handlat om. Titta först på den här bilden... titta noga.
 
 
Man kan se mycket. Fattigdom, torka, uppgivenhet, svält...men också trygghet i att ha en hand runt sin axel. En gemenskap och ett sammanhang. Familjen består av en mamma med sina fem barn. Var och en av oss kan förstå hur den mamman måste kämpa för barnens framtid.
 
 
De lever under svåra förhållanden i "hus" som är fallfärdiga. Man får ändå säga att människorna i byn har lite mer tur än andra för här finns Gotte och Ulla Stenroos. Underbara människor som i hela sitt liv hjälpt Dongobesh med omnejd i kampen på mat. Tonvis med majs har köpts in och delats ut till de behövande. Och det är här vi alla kan vara med och hjälpa, även på avstånd.
 
 
Till min stora glädje har min familj utökats! Denna starka kvinna med sina fem barn finns nu bland dem som värmer mitt hjärta. Mitt fd hemliga projekt, är att bygga dem ett hus och ge dem en get. Till att börja med. Om ni visste vad det känns gott att bygga ett hus av kärlek!
 
 
Vad kan symbolisera känslan bättre än ett hjärta. En enda vattenpöl fanns på min promenadväg, ett hjärta av vatten för Dongobesh. www.afrika.ax Här finns bilder och information. Hör gärna av er till mej om du känner som jag, att du vill vara med och ge kärlek till din medmänniska. Vi kan inte förändra hela världen, men vi kan hjälpa Någon!
 
Foton från Dongobesh: Gotte Stenroos


2 kommentarer:

  1. Underbart!:)
    Tittar in som hastigast mellan jäsningarna....
    tittar in igen senare.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet förunderligt. Bäst som man sitter i sundsskogen har man hjärtat i Afrika. Det är väl därför drt känns varmt i hjärtetrakten. Kram

      Radera