söndag 2 juni 2013

Syskolan i Dongobesh


Foto: Gotte Stenroos

Jag har haft ett bekymmer... Trots att jag undervisat i textilslöjd detta läsår, saknar jag symaskinskörkort. Kan ni fatta... Läraren kör olagligt. Det är bara en tidsfråga innan polisen kommer och tar maskinen av mej och sen blir det väl körförbud ett bra tag. Eleverna har ivrigt påpekat detta för mej och alldeles särskilt den gången jag sydde fast mitt eget finger i en väska... Efter att ha sytt lite till på fingret, kom jag loss till slut.

I Dongobesh, Tanzania, finns en syskola. Där undervisas kvinnor en termin för att sedan ha en möjlighet att försörja sej och familjen på att sy kläder till andra. Det finns dock ett bekymmer. När kvinnorna tagit sin examen har de ingen symaskin att sy på. Jag beslöt mej för att sponsra en symaskin till en av eleverna och idag har en jätteglad Maria examinerats och fått sin alldeles egna symaskin. Jag tror vi är lika glada båda två!
Och nu vet jag var man kan ta symaskinskörkort...

Om någon av er känner som jag, att ni gärna vill ge en symaskin till någon av dessa flitiga elever, som trots att de ha alla odds emot sej kämpar på för att försörja sina barn. I så fall, hör av er till mej så berättar jag mer!

1 kommentar:

  1. Det här låter mycket klokt. För min del så många bra fungerande symaskiner som möjligt till Afrika!

    Oj oj! Jag faktiskt sydde också på fingret men maskin en gång, började skratta men svimmade efter det. Då var jag ungefär 12-åring. Nuförtiden har jag har en ny och kär "affarsidé" - kläderna som jag själv sydd mycket långsamt för hand:)

    SvaraRadera