måndag 29 juli 2013

Jag tvinnar...

 
Jag har hittat en ny passion! Reptillverkning!! På vikingamarknaden fanns en holländsk kvinna som visade hur man tillverkade rep av bark, nässlor, gräs och...toapapper. På fotot är det blötlagd innerbark som tvinnas till starka rep. Jag fick testa tvinneriet och blev genast fast :) Detta är min grej! också... Hur ska tiden och livet räcka till allt man vill göra??


Innerbarken skall tas på våren vid savningen. Således gick jag hem för att testa nässlor. Det lät så bra... Om man drar av nässelbladen nerifrån och upp så bränner man sig inte. På med handskar för säkerhets skull, och ändå brände jag mig... Nässlorna skall bankas mjuka och hängas upp på tork, sedan blötläggas och tvinnas. Spännande men brännande!

2 kommentarer:

  1. Spännande med brännande och tvinnande:)
    Man får nog lov att räkna med flera än ett liv...annars hinner man ju inte med allt man vill göra.
    Här har jag tagit vara på några frökapslar åt dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så snällt! Tack Karin! Fröna hämtas vid tillfälle när jag tvinnar mej till era trakter :)

      Radera