onsdag 27 april 2011

Imponerad och Inspirerad

Idag fick jag till min glädje en pratstund med äventyrerskan Renata Chlumska. Vilken kvinna! Vad sägs om att som första svenska kvinna bestiga Mount Everest, paddla och cykla runt USA på 439 dagar. Om två år planerar hon en tripp ut i rymden... Man inser hur mycket den mentala styrkan, beslutsamheten och även förberedelserna inverkar på resultaten. I stort och smått.
Vi kan mer än vi tror.
Renata deltog idag i Agenda 21:s projekt "Städa Åland" och berättade bl a om hur hon och några bekanta städat på Mount Everest. Det ni! Då ska väl vi kunna hålla rent i dikena kan man tycka.
Kan ni gissa vad nedbrytningstiden är för cigarettfimpar, tuggummi, aluminiumburk och plast? Svaret är: 3 år, 25 år, 300 år och 400 år. Fundera på det innan ni slänger nåt i naturen.

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du stannar nere på jorden och städar med oss. Uti rymden far vi i våra tankar emellanåt:)
    Hälsn
    U.F.O kollegan

    SvaraRadera
  2. Vi ska väl inte begränsa oss kära kollega:-) Först städar vi och sen... Rymdraketerna är ju redan klara och planeterna har vi full koll på!

    SvaraRadera
  3. Ett sorgligt faktum är att det är precis lika nedskräpat ute i rymden. Runt vår egen planet driver det omkring drösvis med sopor och kommer att fortsätta göra så i all oändlighet :o/

    Men nog ÄR det bra märkligt att det ska måsta slängas så mycket överallt utom i soptunnor och papperskorgar! Jag var så jä-la förbannad häromsistens, då när jag skrev min krönika om saken, att det i princip kom svavelosande rök ur mina öron. Vad ÄR det med folk numera?!

    SvaraRadera
  4. En elev sa så här: "Konstigt, att stora människor bara städar inne och aldrig i naturen." Så sant. Varför ska det vara så stilrent och kliniskt städat inomhus när man sen gladeligen lämnar allt möjligt bråte kvar i naturen. Och precis som du säger, rymden har också den blivit en sopstation. HUR tänker man? Eller tänker man över huvudtaget? Vi kan liksom inte konsumera ett nytt jordklot åt oss...

    SvaraRadera