söndag 24 april 2011

Påsk och ikoner




Varje gång jag kommer från Ryssland har jag en ny ikon med mej hem. Visst är det olagligt att smuggla ut ikonerna, men dessa är små kopior. Efter att ha besökt ett antal barnhem och hört barnens berättelser orkar jag inte med så mycket mer, utan hamnar alltid framför en ikon. De vackra trääggen har jag fått i present av ryska vänner. Jag tycker de är mycket vackra

Idag fortsätter jag påsken med konfirmation av ett älskat gudbarn.

GLAD PÅSK till er alla!

3 kommentarer:

  1. Jättefina ikoner! Även om jag inte är särskilt religiös (läs: inte ett smack) är jag förtjust i dem. Faktum är att jag t.o.m. gått en kurs i ikonmåleri och har gjort en egen. Det var intressant, men inte en teknik som jag blev biten av. För låångsamt, för pilligt för min otåliga natur ;o)

    Man kan säga vad man vill om ryssar, men PÅSK det kan de!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte alls bli förvånad om du kommer på ett snabbare sätt att tillverka dem:-)
    Jo, det är mycket ryssland över påsken - eller tvärtom. Guldkupolerna är som malplacerade granna påskägg i mina ögon. Finns mycket annat att lägga pengarna på i detta land, tycker i alla fall jag.
    Man hinner få mycket gjort över påsken. Gruvar mej lite över ömma räfsar"muskler":-)

    SvaraRadera
  3. Happy Easter :-)
    http://nikky-c.blogspot.com/

    SvaraRadera