tisdag 14 juni 2011

Ett litet hus?

Nu när jag äntligen planterat paprikaplantorna i större krukor försvann värmen. Tomatplantorna är ett sorgligt kapitel, dom trivs inte alls hos mej. Vill troligtvis ha ännu varmare än paprikorna för att gilla läget. Tankar har börjat gro... kanske skulle jag skaffa mej ett växthus? Köpehusen är dock otroligt dyra, så jag funderar om jag skulle bygga mej ett enkelt "hus" av några bräder och tjock plast. Kanske mot bastuväggen? Mannen påstår att man väl inte kan ha ett växthus mot en vägg. Men snälla nån, det hör man väl på namnet att det går ypperligt bra; Väggsthus får det bli:))

3 kommentarer:

  1. Klart som fasen att man kan ha ett väggsthus! Såna finns ju att köpa i "dyra butiken"!

    Tips: Försök få tag på den som köpte f.d. Allegro i Lemland (Perander, kanske..?) Min växthusliga granne hade för en billig peng fått köpa kanalplast från de hoprasade växthusen, som bara lär ligga och skräpa vid denna misslyckade satsning, som det pumpades in drösvis med landskapsmedel i när det begav sig. Detta är REJÄL plast; ingen "fjollig" åttamillimetersvariant, som är det hävaste man brukar kunna få om man investerar i ett köpeväxthus med polykarbonat istället för glas.

    SvaraRadera
  2. Givetvis skall du bygga ett väggsthus! Jag brukar göra sporadiska sådana av djupa bunkar och lådor, påta dit tomater och lägga en vanlig fönsterskiva framför. Ibland räcker det gott och väl mot en södersida för att man skall kunna skörda tomater.
    Plast är bra till växthus, vi har glashus men får byta ut rutorna efter vintern till dyrt pris.
    Lycka till med väggsthuset!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Jag ska börja med att prata-runt-i-byn. Där brukar man hitta både det ena och det andra. Det blir nog en väldigt enkel variant av väggsthus:)

    SvaraRadera