torsdag 2 juni 2011

Rabarberdricka





Mellan trädgårdsarbete i form av sådd och skörd får ni här ett recept på rabarberdricka. Jag brukar laga dubbel sats och välja alternativet med mindre vatten. På det sättet kan man välja att späda ut drickan med mer vatten när den är klar. Tycke och smak är ju olika. Jag brukar tillsätta några granskott som har smaken av citron. Smaka på dem om ni inte gjort det förr. Jag brukar också laga hostmedicin av dem. Sött och gott blir det:-)




RABARBERDRICKA



400 gr oskalad rabarber i bitar

1 - 1,5 liter vatten

0,5 tsk krossad grov kardemumma

2-3 kanelstänger


Koka tills rabarbern är mjuk.

Tillsätt 200 gr socker och låt det lösas upp.


Låt kallna.

Sila och häll på flaskor.

Dricks som den är eller sätt i en skvätt kallt vatten, efter tycke.

Godast när den är kylskåpskall.

5 kommentarer:

  1. Mm ... det här låter gott ... Vilken tur att jag vågar skörda av min rabarber den här våren, för det här måste jag prova.

    Hur länge håller saften om man inte fryser in den..?

    SvaraRadera
  2. Låter gott!
    Skall pröva nu är det är rabarbertider.

    SvaraRadera
  3. Enkelt och gott! Jag har haft den i kylskåp 4 dagar och då var den helt Ok ännu. Men vågar inte säga exakt hur länge. Kanske man kan blanda i nåt "starkt" för att ta död på eventuella baciller:)
    PS: Brukar låta kanelstängerna torka efter användningen och använda dom fler gånger. Oslösig som jag är:)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad gott! Det verkar som en bra sommardricka. Tre dagar kvar till sommarlovet och friheten.
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  5. Oj, den måste jag också testa...känner direkt hur törstig jag är. Två dagar kvar nu...till kesäloma!
    Kram Patricia

    SvaraRadera