måndag 18 juli 2011

Nyckelpigeminnen

Ni får förlåta, men jag längtar efter regn. Åtminstone några droppar. Medan jag väntar skissar jag några djur med paraplyn, stövlar och annat regnigt. Här har Nyckelpigan skrudat sej i prickig regnjacka och randigt paraply. Kunde passa som tygtryck kanske... Kom att tänka på ett besök i Sovjetunionen där jag bodde på ett risigt hotell med kackerlackor, vägglöss och andra kryp. Att släcka lampan var inte att tänka på. Hela natten låg man med kängorna i högsta hugg för att kunna drämma till allt som kröp på väggarna. Morgonens nöje var att räkna hur många bett man fått under natten. Toa på rummet? Knappast. Toapapper var hårdvaluta och i korridoren satt ett ampert kvinnfolk som lånade ut nyckeln till toa och delade ut toapapper. Vi kallade henne Nyckelpigan. Hon var inte alls så här söt:)

4 kommentarer:

  1. Vägglöss klarar inte din nåd då?:D Jag tänker på det här med Buddhan inom dig.
    Jättesöt nyckelpiga, henne blir man ju bara glad av. Här längtas också efter regn

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag får nog erkänna att vägglössen faller utanför min nåd. Förvisso var detta nån gång på 1980-talet, men vill helst inte ha med dem att göra nu heller. Regn och nyckelpigor vill jag ha! En och annan igelkott blir också bra:)

    SvaraRadera
  3. Regnet har du väl fått nu? Det har i alla fall vi i staaan. "Muller-muller", sa det också för en stund sedan, och vattenstrilet tog ny, frisk fart! O, glädje!!! Detta behövs verkligen!

    Nyckelpigor har det varit sorgligt tunnsått med vid "Rucklet" i år. Men konstigt nog har jag inte sett så mycket bladlöss heller. Vägglöss hoppas jag innerligen att jag aldrig ska behöva se ;o)

    SvaraRadera
  4. Lite regn fick jag:) Jag har inte heller sett många nyckelpigor i år. Däremot har jag åtminstone fyra hungriga taggiga igelkottar:))

    SvaraRadera