fredag 29 juli 2011

Msaada Afrika

Idag vill jag att du läser långsamt. Och funderar länge. Vill du, som jag, göra en skillnad? Jag tror det!




Den svåraste torkan på 60 år har drabbat Östafrika. Majsskörden är liten och kommer snabbt att köpas upp av de rika som lagrar den och säljer den vidare för ett skyhögt pris. Det är alltså bråttom! Just nu åker Gottfrid Stenroos runt och köper upp majssäckar för att dela ut till de fattigaste. Läget är kritiskt!




En säck på 100 kg kostar i dagsläget 20-22 euro. Varje cent blir till majs! Priset stiger snabbt och majsen kommer att ta slut. Varje säck är viktig!





Jag vet att inte alla på Åland har ett överskott av pengar. Men var påhittiga! Gå samman om en säck, panta flaskor, sälj bär... Om viljan finns tror jag det går att avvara 20 euro. Människor svälter! Bankkontonumret och mer information hittar du på http://www.afrika.ax/ MSAADA AFRIKA - RÄDDA AFRIKA!




Fotona är tagna av Gottfrid Stenroos och visas här med hans tillåtelse.

4 kommentarer:

  1. Har vi råd att utfordra våra skogsvänner på vintern, finns nog råd till detta också. Även fast pengarna tryter ibland, så är vi inte utan mat någonsin och inte heller vatten saknas. Ett behjärtansvärt inlägg Gunilla.
    Jag skrider till verket!

    SvaraRadera
  2. Så sant Karin. Har vi råd att mata småfåglar, igelkottar, rådjur och andra matgäster som kommer till oss, så nog har vi råd med en säck majs till våra medmänniskor. Du har ju många läsare på din blogg, så sprid gärna budskapet:) Och tack för ditt goda hjärta:))

    SvaraRadera
  3. Jag ska apselut se vad jag kan gneta ihop! Borde vara gott om pantflaskor så här i Rockofftider! Måste det vara preciis 20 euro eller går det bra även om det blir något mindre..?

    SvaraRadera
  4. Nina, jag är säker på att varje litet bidrag är mer än välkommet! Och dessutom har både du och PettasKarin något som är lika värdefullt som pängar; ni har begåvats med Ordet. Härliga och intelligenta inlägg som ger många bloggläsare:) Så sprid gärna budskapet.

    SvaraRadera